TIEDOTE: Sinituote vauhdittamaan Snowek Oy:n kasvua – ”Trombia on maailmanluokan tuote”

Sinituote Oy sijoittaa kuopiolaiseen ympäristöteknologiayritys Snowek Oy:öön. Brotheruksen perheyhtiö Sinituote on tehnyt kasvuyrityssijoituksen, jossa yhtiö on hankkinut suunnatulla osakeannilla ja toteutetuilla osakekaupoilla 15 %:n osuuden katujen ja kiinteistöalueiden kunnossapitoteknologioihin erikoistuneesta yhtiöstä.

Snowek on kehittänyt vuodesta 2011 lähtien katujen ja kiinteistöjen puhtaanapitoon käytettäviä työlaitteita. Yhtiö on voittanut vuonna 2013 ”Vuoden kunnossapidon kehittäjä”-palkinnon katupölyn korkeapainesidontajärjestelmällä ja sijoittui viime vuonna toiseksi Kasvu Open –kasvuyrityskilpailun Start again-sarjassa.

Yhtiön kärkituote on globaalisti patentoitu Trombia-puhdistuskone vedettömään PM2.5- ja PM10-katupölyn poistoon. Trombia on maailman ainoa vedettömään puhdistukseen erikoistunut katujenpuhdistuslaite, joka on saavuttanut Euroopan unionin PM2.5-standardin mukaiset korkeimman luokan puhdistussertifikaatit. Trombian vientitoimitukset on aloitettu ja yhtiön päämarkkina-alueeksi on muodostumassa Yhdysvallat.

”Kaupungistumisen lisääntyessä pienhiukkasista on tullut yhä merkittävämpi globaali terveys- ja ympäristöongelma. Samalla puhtaan veden riittävyydestä tulee yhä vaikeampi kysymys ratkaistavaksi. Sinituote haluaa olla mukana kehittämässä Snowekia johtavaksi katupölyn hallinnan yhtiöksi maailmassa. Tuemme sijoituksellamme suomalaista työtä ja yritystoimintaa. Trombia on maailmanluokan tuote.”
Sinituotteen toimitusjohtaja Ilkka Brotherus

”Sinituotteen mukaantulo Snowekiin vauhdittaa merkittävästi seuraavaa jo hyvään vauhtiin päässyttä kasvuloikkaamme ja Trombia-teknologian tuoteperheen seuraavia askeleita. Osaamispääoman puolella erityisesti Sinituotteen osaaminen kansainvälisiin IP- ja tuoteoikeuksiin perustuvasta liiketoiminnasta auttaa meitä nyt kun teknologiamme maine on alkanut kiiriä; edelläkävijät kun saavat aina seuraajia”
Snowekin toimitusjohtaja Antti Nikkanen

Sinituote on Pohjoismaiden johtava siivousvälineiden, vaatehuollon tuotteiden ja autonhoitotarvikkeiden valmistaja ja markkinoija. Sinituote-konserniin kuuluu myös mm. kuopiolainen paalutuskonevalmistaja Junttan Oy.

Snowek on 2011 perustettu ympäristöteknologia-yhtiö, jonka liikevaihto kesäkuussa 2018 päättyvällä tilikaudella on n. 2.6 m€ ja liiketulos n 0,15m€ työntekijöitä on 5.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Ilkka Brotherus, Sinituote Oy, 0400 480 674, paivi.lahteenmaki@sinituote.fi
Toimitusjohtaja Antti Nikkanen, Snowek Oy, 040 722 8309, antti.nikkanen@snowek.fi